AUKRA Boat Landing System
Selv i åpen sjø med høye bølger sikres mannskapet, i det som kalles for «Boat Landing System». I juni ble systemet testet ut av mannskapet på et Olympic-offshore wind fartøy som ble ferdig bygget ved Ulstein Verft våren 2024.
– Vi har hatt en prøveseilas der mye utstyr ble testet ut på det nye fartøyet. Boat Landing Systemet fra Aukra Maritime fungerte som planlagt og vi er godt fornøyde, sier Olympics driftsdirektør, Marius Skeide Bergseth. Også mannskapet om bord og kapteinen på Olympic, hadde bare lovord å komme med om nyvinningen fra Aukra Maritime. Den er for øvrig godkjent i henhold til «DNV-ST-0358 Offshore Gangways», etter er et nytt regelverk fra DNV.
Unikt konsept
– Dette er et unikt konsept som i høy grad reduserer risiko for mannskaper når de forflytter seg fra en båt til en annen, i åpent farvann. Systemet er optimalt plassbesparende om bord. Det er ekstra gledelig at vi i Olympic, Ulstein Verft og Aukra Maritime i fellesskap har samarbeidet for å finne frem til denne løsningen. De tre virksomhetene bidrar med dette til en enda større verdiskapning her i det stor og unike maritime clusteret på nordvestmøre. Lokal verdiskapning er noe vi alle er meget opptatt av, sier Marius Skeide Bergseth.
Roser samarbeidet med Olympic og Ulstein Verft
– Vi har samarbeidet tett med både Ulstein og Olympic i detaljene rundt dette nye Boat Landing Systemet. Dette har vi arbeidet med gjennom flere år. Derfor er det ekstra gledelig at vi har kommet frem til en løsning som fungerer, er mye sikrere enn det sjøfolk tidligere var vant med, samt enkel å håndtere for mannskapet om bord. Det er slett ikke uvanlig at mannskap må klatre i taustiger opp fra 15 til 20 meter høye og bratte skipssider. I grov sjø er dette en risikofylt øvelse. Nå er vi veldig ivrige etter å starte arbeidet med å gjøre vårt nye Boat Landing System mer kjent i hele skipsfartsnæringen nasjonalt og internasjonalt sier, sier Per Arne Rindarøy, administrerende direktør i Aukra Maritime.
Fremtidens miljøfartøy
ULSTEIN SX222-fartøyene har en lengde på 89,6 meter og en bredde på 19,2 meter. De har plass til 126 personer fordelt på 91 lugarer. Fartøyene er forberedt for fremtidige krav ved offshore vindparker. Fartøyene drives av diesel-elektrisk fremdrift med variabel hastighet i kombinasjon med store batterienergilagringssystemer. Fartøyene er forberedt for metanoldrivstoff og har tilgjengelig plass for ekstra batterikapasitet for full-elektrisk ombygging når infrastrukturen for dette er tilgjengelig. Skrogformen og det hybride fremdriftssystemet vil sikre høy operasjonell ytelse og sjøegenskaper, og vesentlig redusert miljøavtrykk.
– Det første av de to nye fartøyene har fått navnet Olympic Boreas, sier Olympics driftsdirektør Marius Skeide Bergseth.
Han representerer en av de tre sentrale bedriftene på Nordvestlandet som har samarbeidet i utviklingen av «Boat Landing System». Olympic Boreas er for øvrig også et av de tre fartøyene som er nominert til «Ship of the Year», av Skipsrevyen.