RTC-50 kran om bord pa Eidsvaag Opal.1250x704

Med autonome kraner vil det bli færre ulykker. Fra 2023 kan lasting og lossing skje uten mennesker.

12 personer har blitt skadd i forbindelse med lasting og lossing av skip i Norge hittil i år. Fra 2023 skal lastingen kunne skje uten mennesker. Spesielt folk som opererer kraner på fiskebåter og lasteskip er utsatt for ulykker.
Concept video demonstrating how autonomous cranes will increase safety and efficiency. https://seaquentlabs.com

Utvikler autonom kran

Aukra Maritime, Sintef, rederiet Eidsvaag og flere utvikler i disse dager en skipskran for autonom lasting av fiskefôr. I første omgang skal kranene styres fra broa slik at folk ikke trenger å være i lasterommet mens lastingen pågår. I neste omgang skal de bli helt autonome. 

Raskere og tryggere

Kranen som brukes i autonomiforskningsprosjektet, er en takmontert, skinnegående og teleskoperende skipskran. Sensorer på kranen scanner RFID-merker på fôrsekkene for å kjenne igjen innholdet og hvor de skal. Deretter fraktes de og eventuelt tømmes på rett sted, uten folk i lasterommet. 

De autonome kranene kan programmeres til ikke å overbelastes eller feilbelastes. Dermed kan man hindre at kranene knekker. Les mer om prosjektet på tu.no og sintef.no

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Denne nettsiden bruker cookies. Ved å fortsette å bruke denne nettsiden samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler.