Aukra Maritime er blitt valgt som leverandor for et spesialkonstruert og automatisert lastehåndteringssystem forsyningsfartøyet La Manche

Aukra Maritime er blitt valgt som leverandør for et spesialkonstruert og automatisert lastehåndteringssystem

Løsningen vil halvere tiden det tar å laste og losse bearbeidet og pakket krill sier Per Arne Rindarøy, administrerende direktør i Aukra Maritime.

Aker BioMarine skal bygge et nytt energieffektivt fartøy som blir utstyrt med viktige effektivitetsforbedringer og miljøfokusert teknologi, levert av norske leverandører.

Det 168 meter lange fartøyet skal bygges i Kina på CIMC Raffles, Yantai-verftet.
Fartøyet er spesielt designet for å ha så liten innvirkning på miljøet som mulig. Fartøyet vil overholde International Maritime Organization (IMO) Polar Code. Det nye supportfartøyet med en prislapp på 65 MUSD skal erstatte Aker BioMarines eksisterende støttefartøy, La Manche.

«Beskyttelse av miljøet er viktig for oss, og utformingen har bærekraft som hovedfokus. Fartøyet har nyeste teknologi. Energisparende og miljøvennlig med hybrid fremdriftssystem, og et avansert varmegjenvinningssystem som bidrar til å redusere karbonavtrykket ytterligere, sier Eldar Vindvik, direktør Fleet Renewal hos Aker BioMarine.

Det nye støttefartøyet vil bli drevet av Wärtsiläs prisbelønte 31 motor. Motoren har
et unikt og fleksibelt drivstoffsystem, hybrid 4-takt dieselmotor. Dette setter en ny standard for utslipp og har også en Guinness verdensrekord for drivstoff-effektivitet.

”Vi er stolte av å ha blitt utvalgt leverandør til å designe og utstyre dette fartøyet. Det vil være et tilpasset fartøy designet spesielt for å oppfylle eierens operasjonelle krav i et utfordrende miljø. Det understreker en gang til i Wärtsiläs omfattende styrker og muligheter, så vel som vårt brede tilbud til det marine markedet, sier Lilli Chi, administrerende direktør Wärtsilä Ship Design.

Med frekvens-kontrollerte thrustere, for å unngå null stigningstap og redusere undervannsstøy, vil fartøyet også være utstyrt med Dynamic Positioning-funksjoner, som fjerner behovet for å slippe anker under omlastning, og eliminerer eventuelle påvirkninger på havbunnen.

”Vi har bred erfaring blant annet med å bygge boreplattformer til verdens mest krevende sjøforhold. Så byggingen av det nye transportfartøyet som vil møte like utfordrende forhold i Antarktis er et prosjekt vi ikke kan vente med å komme i gang, «sier Wang Jianzhong, administrerende direktør og president i CIMC Raffles.

Det nye fartøyet vil også inneholde et tilpasset lastehåndteringssystem fra den norske leverandøren Aukra Maritime, som vil halvere tiden det tar å laste og losse den bearbeidede og pakkede krillen.

“Denne kontrakten er utrolig viktig for alle på Aukra Maritime, og vil sikre drift og arbeid for rundt 30 ansatte i nesten to år. At Aker Biomarine bruker norske leverandører på sine prosjekter, viser at de er opptatt av kvalitet og at de støtter den maritime klyngen vi har i Norge. Dette styrker oss i troen på at vårt engasjement for kvalitet og teknologiutvikling har vært riktig, sier Per Arne Rindarøy hos Aukra Maritime.

”Fartøyet vil bli konstruert i Kina hvor det er unik kompetanse for å bygge så store støttefartøy. Fartøyet vil være utstyrt med avansert teknologi fra en rekke norske leverandører, mange av dem som vi har et godt samarbeidsforhold under byggingen av vårt nye krillfartøy, Antarctic Endurance, ”legger Vind vik til.

Fartøyet forventes å være klart for høstsesongen 2021.

Kontakt Per Arne Rindarøy for mer informasjon.

Denne nettsiden bruker cookies. Ved å fortsette å bruke denne nettsiden samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler.